F?dd i Ohio 1925 var Marion Franklin Rudy (det ?r honom nedan) flyg-
Nike Air Max 270 Mujer och rymdingenj?r och l?mnade sin karri?r i slutet av 60-talet f?r att s?ka kreativa l?sningar f?r andra branscher. Bland hans mer dj?rva idéer: placera sm? krockkuddar i fotskorens sulor f?r att mjuka p?verkan. Han sl?ppte sin airbag-innovation till 23 skof?retag; alla f?rkastade honom. Sedan, 1977, presenterade han sin vision f?r Phil Knight. Nike-grundaren tog en luftdynad
Nike Air Max 270 Mujer prototyp f?r en testk?rning runt Beaverton-campuset och ?terv?nde till sitt kontor intrigerat
www.davidgarrett.fr - Rudys sko hade en o?vertr?ffad smidig ?ktur. Nike hade hittat Air.Air ?r naturligtvis rotad i att k?ra. Den f?rsta skon med Air-d?mpning var 1978's Tailwind, en springsko. Innan konceptet att skapa hype till och med var en sak, beslutade Nike marknadsf?ringspersonal att sl?ppa ett begr?nsat antal Tailwind-skor innan en bredare lansering. Skomakare vid Nikes f?rsta
Nike Air Force 1 Mujer FoU-laboratorium i Exeter, New Hampshire, drog ut 250 par av den mycket tekniska skon, som skickades till sex Hawaiian-butiker f?r Honolulu Marathon. Skorna s?lda ut inom 24 timmar, trots ett ovanligt detaljhandelspris p? 50 $.
Det var inte bara hype som h?ll Air p? l?parens f?tter. 1978 bad forskare vid University of Tennessee i Knoxville tio l?pare att springa p? ett l?pband i svansvinden. De fann att idrottare anv?nde mindre energi att springa i Air-skorna ?n att
Nike Air Max 270 Womensspringa i konventionella l?parskor.
L?pare och vetenskap hade validerat Air. Det som fanns kvar i mitten av 80-talet var att f?nga uppm?rksamheten hos ?nnu fler joggar. Det var n?r design, i kombination med riklig modighet, kom in. H?r ?r vad Tinker Hatfield, den ikoniska designern bakom Air Max 1
Nike hade stigit till toppen av idrottsdesign under 70-talet med en enkel,
Nike Air Max 90 Mujer utilitaristisk strategi f?r produkter - all-purpose och h?gpresterande skor som aldrig hade gjorts
www.miguelduvivier.fr tidigare. Vid n?gon tidpunkt p? 80-talet var den typen av plat?. M?nniskor letade efter n?got annat, inte bara i det Nike gjorde, utan ?ver hela v?rlden.
Musiken f?r?ndrades. Disco hade f?rsvunnit. Jag kommer inte ens att beskriva hur det skiftade, f?r jag hade tre sm? d?ttrar p? den tiden och jag lyssnade inte p? mycket musik. Men jag visste att n?gra konstiga saker p?
Nike Air Max 270 Womens gick.
Samma sak h?nde inom konst och design. Mitten av 80-talet var en ?verg?ngsperiod fr?n en mer formaliserad hierarki till en l?sare, gata-baserad, mer inspirerande form. Vi p? Nike var en del av den v?gen, och jag r?kade precis vara en designer som gjorde det ur ett skodonperspektiv n?r ingen annan var det.
Det var en lycklig olycka att ?verg?ngen skedde precis som Nike f?
Nike Air Max 270 Damenrlorade en liten mojo. Det var en st?rre aptit att pr?va n?got nytt och annorlunda, och det var
Nike Air Max 95 Womens helt anslutet till de kreativa gnistorna runt omkring oss.
Dessa kreativa gnistor ledde till synlig Air och andra innovationer, satt scenen f?r 30 ?rs ?teruppfinning av Nike mest allest?des n?rvarande d?mpplattform och, kanske viktigast, verkligen ansluten sportteknik och designkultur f?r f?rsta g?ngen.